دیگ یا بویلر آبگرم چیست ؟

دیگ آبگرم یک منبع تحت فشار میباشد که در آن آب یا سیال مورد استفاده گرم میشود تا به مصرف برسد.

دیگ انرژی حرارتی حاصل از احتراق سوخت را به سیال موجود انتقال میدهد و جریان سیال به وسیله پمپ حرکت کرده و به سمت مصرف کننده های انرژی (رادیاتور، فن کوئل و …) حرکت میکنند و سپس وقتی بخشی از حرارت سیال استفاده شد دوباره به سمت دیگ برگشته مجددا گرم میشود.

دیگ در سیستم حرارت مرکزی کاربرد دارد، از نظر جنس دیگ می‌توان دیگ‌های آبگرم را به دو بخش چدنی و فولادی تقسیم کرد که دیگ های چدنی از پره‌های چدنی به وسیله‌ ریخته گری چدن به عمل میایند. ظرفیت حرارتی این دیگ‌ها با تعداد پره‌ها مرتبط است در حالی که دیگ فولادی، فولاد با مقاومت بالا در برابر حرارت است و راندمان بالاتری نسبت به دیگ چدنی دارد ولی وزن و حجم بالای آن نوعی عیب است و کار اجرا را کمی سخت مینماید.

اجرای دیگ‌های چدنی در سیستم‌های گرمایشی ساده بوده و از آن‌ها می‌توان در بخش بیشتری از سیستم‌ها مورد استفاده قرار داد. جابه‌جایی دیگ‌های چدنی، به نسبت دیگ‌های فولادی، بسیار ساده‌تر و راحت‌تر است. از طرفی دیگ‌های چدنی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاومت قابل قبولی دارند. قیمت خوب این دیگ‌ها نیز باعث شده است تا استفاده از آن‌ها بسیار رایج باشد.

اگر از افراد با تجربه در مورد این دو بپرسید بدون شک به شما خواهند گفت که جابه‌جایی دیگ‌های چدنی، به نسبت دیگ‌های فولادی، بسیار ساده‌تر و راحت‌تر است. چرا که دیگ‌های فولادی سنگین‌تر و پرحجم‌تر هستند و بیشتر در سیستم‌های صنعتی و بزرگ به کار می‌روند. راندمان کاری آن‌ها بسیار بالاست و ظرفیت گرمایی آن‌ها نیز بسیار خوب است. دیگ آبگرم فولادی عمر بیشتری نسبت به نوع چدنی دارد و برای سیستم‌های بزرگ و پرفشار قابل اطمینان‌تر هستند.

در دیگ‌های چدنی، در صورت آسیب دیدن پره‌ها، امکان جایگزینی آن پره وجود دارد، اما باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که دیگ‌های چدنی به دلیل امکان وارد شدن شوک های حرارتی، برای مناطق سرد و کوهستانی زیاد مناسب نیستند و راندمان آنها در این شرایط تا حدود بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند.

 

مشعل چیست ؟

توزیع گرمایش توسط مصرف کننده ها (فن کوئل و رادیاتور و …)

چرا فن کوئل و رادیاتور گرم نمیکنند؟

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *