سرویس و تعمیر چیلر

یکی از خدمات اصلی شرکت کاریز تهویه تعمیر و سرویس چیلر توسط کارشناسان و متخصصان خبره است.سرویس و نگهداری چیلر و تعمیر چیلر دو خدمت کاملا متفاوت هستند. در ابتدا برای شناسایی خدمت مورد نیاز شما، هر دو موضوع را شرح می دهیم تا تصمیم بهتر و درست تری در جهت حل مشکل خود بگیرید.

تصویر اسید شویی کندانسور چیلر توسط شرکت کاریز تهویه

دریافت مشاوره رایگان سرویس و تعمیر چیلر

قبل از توضیح این دو خدمت، برای درک بهتر مقالات زیر را مطالعه بفرمایید:

  1. چیلر چیست و چگونه کار می کند؟
  2. انواع چیلر و تفاوت آن ها

سرویس یا نگهداری چیلر

 

سرویس چیلر شامل مجموعه ای از فعالیت ها است که برای راه اندازی و یا برای جلوگیری از ایجاد خرابی های جدی به کار می رود، به طور مثال انجام کارهایی نظیر:

  1. بررسی شیرهای انبساط
  2. بررسی عدم ایجاد رسوب
  3. تعویض قطعات فرسوده
  4. بررسی دمای هوا
  5. بررسی لرزش و بروز صدای ناهنجار در چیلر
  6. بررسی سیستم برقی چیلر
  7. تمیز کردن فیلترها و صافیها
  8. و…

همگی از جمله کارهایی است که در سرویس و نگهداری چیلر انجام می گیرد. سرویس چیلرها باعث شناسایی به موقع خرابی ها و جلوگیری از خسارت های بیشتر می شود.

همچنین سرویس به موقع چیلرها توسط متخصصین و کارشناسان می تواند عمر مفید آن ها را بسیار افزایش دهد.

در واقع سرویس چیلر را می توان فرایندی دانست که به واسطه رفع ایرادات جزئی از به وقوع پیوستن خرابی های بیشتر جلوگیری می کند.

سهل انگاری در نگهداری و سرویس چیلر در دراز مدت شما را مجبور به تعمیر چیلر خواهد کرد.

سرویس دوره‌ای چیلرها مخصوصا در مجتمع‌ها، اماکن عمومی، شرکت‌ها، ادارات و سازمان‌ها مقرون‌به‌صرفه بوده و از ایجاد هزینه‌های زیاد جهت تعمیر این دستگاه‌ها جلوگیری خواهد کرد.

مسلما حضور فعال و همیشگی تعمیرکاران و متخصصان ماهر می‌تواند در کاهش هزینه‌های اضافی برای تعمیر و نگهداری چیلرها به خصوص تعمیر کمپرسور چیلر و تعمیر اواپراتور چیلر کمک شایانی کند،

زیرا با سرویس چیلر و پیدا کردن عیوب و بررسی مشکلات چیلر و رفع آن در همان ابتدای کار باعث می‌شود تا قبل از ایجاد خسارت‌های بیشتر به دستگاه، از بروز خرابی‌های عمده‌تر جلوگیری کرده و عمر چیلر را نیز بیشتر کند.

به طور معمول در زمان تغییر فصل از سرما به گرما و برعکس، چیلر ها نیاز به سرویس دارند.

 

مراحل سرویس چیلر به چه صورت است؟

 

در صورتی که تاکنون چیلر های خود را سرویس نکرده اید، ابتدا باید کارشناس دستگاه شما را بررسی کند.

این بررسی شامل موارد زیر است:

  1. بررسی اسیدی شدن چیلر
    1. اسید شویی یکی از خدمات مرتبط با تعمیرات چیلر است که با هدف بهبود عملکرد این سیستم سرمایشی انجام می شود.
  2. بررسی برج خنک کننده
    1. عیب یابی
    2. بررسی فن ها
    3. روان کاری شیر ها
    4. تنظیم راویه فن ها
    5. بررسی لوور، پکینگ ها و قطر گیرها
    6. بررسی یاتاقان های موتور الکتریکی
    7. بررسی حوضچه
    8. بررسی مکش پمپ ها
  3. بررسی شارژ گاز چیلر

پس از بررسی موارد فوق چنانچه قطعه ای نیاز به تعمیر داشته باشد به شما میزان هزینه و مدت زمان اعلام می شود

در صورتی که قطعه ای خراب شده باشد هزینه خرید و نصب آن قطعه اعلام می شود.

درخواست سرویس و نگهداری چیلر

 

قیمت و هزینه سرویس و نگهداری چیلر

 

تعیین قیمت و هزینه دقیق در این زمینه بدون بررسی و بازدید کارشناسان کار بسیار دشواری است، برای مشخص نمودن هزینه تعمیر chiller ابتدا باید نوع چیلر را ( جذبی یا تراکمی ) شناسایی کرد، سپس خرابی و قطعات نیاز به تعمیر را پیدا کرد.

عوامل مانند تعداد کمپرسورهای چیلر، تعداد سیکل ها، تعداد برج های خنک کننده، تعداد پمپ های سرکوله مدار chiller و در نهایت تناژ چیلر در هزینه های نهایی نگهداری و تعمیر چیلر تاثیر گذار است.

تعمیر چیلر

چنانچه در فرآیند سرمایش ساختمان یا سازمان شما تغییر و خللی ایجاد شده است، احتمالا نیاز به تعمیر چیلر خود توسط کارشناسان کاریز تهویه دارید.

تعمیرات چیلر به دو گروه مکانیکال و الکتریکال تقسیم می شود که باید با توجه به خرابی مورد مشاهده در چیلر، تعمیر انجام شود.

به طور کلی چیلر از اجزای زیر تشکیل شده است که در صورت مشکل در یکی از آن ها فرآیند سرمایش با اختلال مواجه می شود:

  • کمپرسور (متراکم کردن گاز مبرد در سیستم چیلرهای تراکمی)
  • کندانسور (خنک کردن گاز مبرد چیلر به کمک آب یا هوا)
  • اواپراتور (مبدل حرارتی تبدیل مبرد مایع به گاز)
  • شیر انبساط (افزایش فشار داخلی مبرد به منظور کمک به فرایند تبخیر)
  • تابلو برق (کنترل و ارسال فرامین به دستگاه)
  • ژنراتور (غلیظ کردن لیتیوم بروماید در absorption chiller)

 

حال که با اجزای اصلی چیلر آشنا شدید، برخی از مشکلات احتمالی در این اجرا را با هم ببینیم:

  • کمپرسور برفک زده است.
  • کمپرسور استارت زده نمی شود.
  • اتصالی برق به وجود آمده است.
  • سیستم سرمایشی ساختمان به اندازه کافی خنک نمی کند.
  • کمپرسور چیلر دائم کار می کند.

 

قیمت و هزینه تعمیر چیلر

هزینه تعمیر چیلر در تهران و شهرستان ها بر اساس نوع خرابی، برند چیلر، نوع چیلر، شرایط و محیط آن متفاوت است.

قیمت دهی تنها با حضور کارشناس فنی و بعد از بازدید خرابی امکان پذیر است و به جز مواردی که نوع خرابی و مشکلات دستگاه از پیش مشخص شده است، قیمت دهی تعمیرات چیلر از راه دور کار غیر حرفه ای است.

شرکت ما از یک تیم فنی مهندسی تشکیل شده است و کارشناسان ما جزئی از تیم ما هستند.

انجام کار توسط متخصصین شرکت انجام می گیرد و همانند برخی شرکت ها بر اساس برون سپاری پروژه به سایر شرکت ها نیست

به همین دلیل ما با حذف واسطه ها،  کیفیت اجرا را افزایش و قیمت تعمیرات را کاهش داده ایم .

 

قیمت و هزینه تعمیرکولینگ تاور نشتی یا شکستگی چیلر در 1402

 

یک دستگاه چیلر برای راه اندازی نیاز به پارامترهایی  دارد. اگر سیستم آب خنک و تراکمی باشد در ابتدا باید کولینگ تاور و پمپ گردش آب آن مورد بازبینی و سرویس قرار گیرد.

اگر کولینگ تاور نشتی یا شکستگی در کف آن ایجاد شده باشد متخصصان کاریز تهویه با تعمیر آن شرایط را مثل روز اول میکنند. هزینه ی رفع نشتی و شکستگی کف کولینگ تاور با متریال در سال 1402 بین 1 تا 2.5میلیون تومان،  با توجه به حجم آن است.

 

قیمت و هزینه تعمیرکولین تاور یا برج خنک کن چیلر در 1402

 

اگر کولین تاور یا برج خنک کن فرایند تبادل دما را بدرستی انجام ندهد و راندمان آن پایین باشد چندین عامل باید بررسی شود:

1. پکینگها:  وظیفه ی پکینگ ها در برج خنک کن افزایش سطح تماس آب با هوای محیط در زمان بیشتر بوده و راندمان آن با افزایش رسوب و پوسیدگی پایین می آید.
بطوریکه اگر از پایین برج خنک کن پاشش آب بصورت مقطعی باشد و تمام سطح برج بصورت یکنواخت ریزش آب نداشته باشد،  باید پکینگ ها تعویض گردد.

قیمت تمام شده ی تعویض پکینگها در یک برج خنک کننده ی حدود 25 تن تبرید توسط تیم کاریز تهویه با احتساب متریال حدود 3 میلیون تومان در سال 1402 خواهد بود.

 

دومین عامل که باعث کاهش راندمان برج خنک کن می باشد خرابی فن است.

فن برج خنک کن با ترموستاتی که بر روی لوله ی ورودی به کندانسور نصب شده فرمان می گیرد.

اگر اختلالی در ترموستات یا فرمان فن وجود داشته باشد سیستم دچار اختلال شده و سرمایش ساختمان دچار مشکل می شود.

هزینه ی تعمیر مدار فرمان برج خنک کننده  توسط متخصصین کاریز تهویه در سال 1402 بین 500هزار تومان تا 1.5 میلیون تومان است.

ممکن است فن برج خنک کننده دارای اشکال مکانیکی بوده که بررسی آن به شرح زیر است:

1. تسمه واسطه ی الکتروموتور و پروانه خراب شده و کارایی نداشته باشد.

2. ممکن است بلبرینگهای الکتروموتور خراب شده و سر و صدای زیاد و سوختن الکترو موتور شود.

 

هزینه ی تعمیر مکانیکی فن برج خنک کننده توسط متخصصین کاریز تهویه در سال 1402 با احتساب متریال بین 500 هزار تومان تا 1.300 میلیون تومان است.

 

ممکن است خرابی فن برج مربوط به الکترو موتور و سیم پیچ آن باشد که باید الکتروموتور باز شده و در کارگاه سیم پیچی شود.

هزینه سیم پیچی الکترو موتور یک اسب با دور 1400 توسط متخصصین کاریز تویه با گارانتی یک ساله در سال 1402 با احتساب متریال و ایاب و ذهاب 3 میلیون تومان است.

 

 

 

راهنمای بررسی مشکل چیلر

در این قسمت سعی شده است تا متداول ترین مشکلات چیلر را قرار دهیم تا عیب ایجاد شده در چیلر خود را متوجه شوید.

 

 

روشن نشدن چیلر

در صورتی که چیلر شما روشن نمی شود، ممکن است یکی از موارد زیر برای چیلر شما رخ داده باشد:

  1. قطع اتصال یا کم بودن ولتاژ
  2. عدم اتصال صحیح کابل فاز (در سیستم های سه فاز)
  3. فیوز یا مدار شکن خراب شده
  4. قرار داشتن دکمه power در حالت خاموش

عدم پمپ شدن سیال یا شدت کم جریان آن

این  مشکل زمانی اتفاق می افتد که یکی از موارد زیر رخ داده باشد:

  1. عدم وجود اختلاف پتانسیل کافی
  2. کم بودن حجم سیال
  3. وجود نشتی در لاین انتقال سیال
  4. بسته یا کم شدن شیر جریان
  5. مناسب نبودن گاز مبرد برای دمای مورد نیاز
  6. مسدود شدن فیلتر مبرد
  7. کوچک بودن لوله جریان
  8. خرابی پمپ چیلر

سرد نکردن یا کم سرد کردن چیلر

این مورد می تواد به دلایل زیر ایجاد شود

  • مناسب نبودن ولتاژ برق مورد استفاده
  • خرابی در کندانسور یا فیلتر هوا
  • مناسب نوبدن گاز مبرد در قیاس با نیاز سرمایشی
  • خرابی در ناقل های انتقال حرارت مبرد
  • وجود نشتی در سیستم سرمایشی
  • بیش از حد بالا بودن دمای محیط
  • یخ زدن اواپراتور

 

 

صدای غیر عادی کمپرسور

کمپرسور چیلر قلب یک سیستم تبرید است در صورت خرابی و عدم کارکرد صحیح آن عملکرد چیلر دچار نقص اساسی می شود.

اولین ایراد مشاهده شده صدای غیر عادی توسط کمپرسور است. وقتی کمپرسور به صدا می افتد یعنی یکی از اجزای مکانیکی کمپرسور دچار ایراد شده است،

که بستگی به انواع کمپرسورها می تواند از یکی از قطعات مکانیکی باشد.

 

 

در صورتی که کمپرسور از نوع سیلندر پیستونی باشد؛ معمولا بوش یاتاقان ثابت یا متحرک ابتدا دچار خوردگی و در صورت کارکرد چیلر در این شرایط ظرف مدت کوتاهی، کمپرسور گیرپاچ کرده و خواهد سوخت.

بنابراین در صورت مشاهده و صدای نامعقول از چیلر باید ابتدا کمپرسور را باز کرده و بعد شرایط سیکل چیلر را بررسی کرد.

 

در صورتی کمپرسور از نوع اسکرو باشد دلایل صدا افتادن آن می توان عدم بالانس اسکروها و خراب شدن بلبرینگ و رولبروینگ ها باشد که صورت تداوم این کارکرد، منجر به خرابی کمپرسور می شود.

در کمپرسور های اسکرو چیلر در صورت تدام آسیب دیدگی بیرینگ و بلبرینگ ها  منجر به شکستگی و خرد شدن ماردون ها می شود.

 

در صورتی که کمپرسور به مرحله گیرپاچ برسد باعث سوختن الکتروموتور کمپرسور می شود. بنابراین جهت تعمیر چیلر اگر بلافاصله بعد از روشن شدن، فیوز تریپ داد

و با استفاده از اهم متر سیم پیچ را تست اتصال به بدنه کرده در این اتصال سیم پیچ سوخته باید کمپرسور تعمیر شود.

 

کف کردن روغن به دلیل برگشت مایع

این پدیده زمانی اتفاق می افتد حجم زیادی از مایع از طریق ساکشن کمپرسور به محفظه کارتر برسد که نشانه آن کف کردن در سایت گلاس کمپرسور است.

وقتی که مایع به کمپرسور برمی گردد؛ باعث مخلوط شدن روغن و مبرد می شود و غلظت روغن کمپرسور پایین آمده و سطوح روغن کاری کاهش می یابد

از مهمترین دلایل این اتفاق می توان به عدم جریان کافی آب در اواپراتور، سوختن هیتر کارتر، شارژ بیش از اندازه مبرد و خراب بودن اکسپنشن ولو نام برد.

 

برفک زدن کمپرسور ناشی از برگشت شدید مایع

در صورتی این برگشت مایع شدید باشد کمپرسور برفک زده  و آسیب های شدیدی به کمپرسور وارد می شود.

در تصویر زیر یک کمپرسور رو می بینید که به دلیل برگشت شدید مایع برفک زده است.

ایجاد اسید و لجن در سیکل تبرید چیلر  و سوختن سیم پیچ

سیستم عملکرد تبریدی چیلر به گونه ای است که باید به خوبی وکیوم شود. در واقع عدم وکیوم مناسب می تواند به محض ورود گازهای غیر قابل تقطیر به روغن موجود در سیستم تبرید شود و به این ترتیب، امکان اسیدی شدن آن را افزایش دهند.

آلودگی از قبیل رطوبت یا وجود گازهای غیر قابل تقطیر در  سیستم تبرید چیلر  باعث تولید اسید و لجن در سیکل تبرید چیلر و منجر به سوختن سیم پیچ و پدیده COPPER PLATING می شود

در این حالت یک لایه مس بر روی قطعات فولادی کمپرسور می نشیند و باعث کاهش لقی مجاز بین قطعات مکانیکی گیرپاچ کردن  کمپرسور می شود. اسید تولید شده در این پدیده باعث خوردگی و سوختگی مقطعی سیم پیچ می گردد که این نشان از سوختگی سیم پیچ کمپرسور ناشی از اثر اسیدی بودن است.

معمولا جهت اطمینان از سلامت روغن کمپرسور چیلر، مقدار اسیدیته و ppm مجاز رطوبت توسط آزمایشگاه ذیصلاح چک می­گردد که در صورت بیشتر بودن از مقدار مجاز باید روغن تعویض گردد. این مقدار مجاز بسته به نوع روغن و کمپانی سازنده آن کمی متفاوت است.

در تصاویر زیر نمونه ای از این دو مشکل را می توانید مشاهده کنید:

 

بعد از تشخیص آلودگی سیکل چیلر جهت تعمیر چیلر  باید سیکل شستشو یابد معمولا سیکل را با گاز R141b شستشو می کنند ابتدا با گاز ازت داخل مبدل  شستشو داده سپس با گاز R141b به مبدل تزریق کرده و با فشار گاز ازت مبرد را از مبدل و لوله ها خارج کرده تا لجن تشکیل شده در سیستم از آن خارج شود. و همچنین باید فیلتر درایر چیلر چندین نوبت تعویض گردد. باید در نظر داشت در طی تعویض  فیلتر درایر، حتما از فیلتر درایر ضد اسید استفاده کنیم.

 

 کاهش سطح روغن کاری

 در صورتی که سطح روغن کمپرسور از حد مجاز آن در سایت گلاس کمپرسور پایین تر بیاید؛ باعث کاهش سطح روغن کاری و آسیب به کمپرسور می شود.

در صورتی که سوختگی و آسیب به کمپرسور ناشی از کارکرد بدون روغن باشد  جهت تعمیر چیلر باید موارد زیر چک و علت آن را پیدا کرد:

خرابی اویل پمپ

گرفتگی فیلتر روغن

روشن و خاموش شدن متوالی کمپرسور

، شارژ ناکافی مبرد

و شارژ ناکافی روغن

از مهم ترین دلایل کارکرد کمپرسور بدون روغن است.

 

 

سوختگی کلی سیم پیچ کمپرسور

در صورتی که سیم پیچ کمپرسور در اثر حرارت و کارکرد در شرایط غیر استاندار تحت فشار قرار بگیرد دچار سوختگی به صورت کلی می شود و کل سیم پیچ کمپرسور می سوزد.

برای هر کمپرسور توسط شرکت سازنده در یک محدوده کارکرد دمایی تعیین میگردد که این محدوده دمایی، مربوط به دما اواپراتور ،کندانسور و مقدار مجاز سوپرهیت میباشد. در صورتی که کارکرد کمپرسور از  این محدوده فاصله بگیرد باعث این آسیب میگردد.

 

 

با توجه به خنک کاری سیم پیچ توسط گاز برگشتی به کمپرسور در صورت بالا رفتن سوپرهیت سبب  داغ شدن الکتروموتور و کاهش خاصیت روغن کاری، در نتیجه سوختن الکتروموتور کمپرسور می شود در این حالت جهت تعمیر چیلر ابتدا کمپرسور تعمیر یا تعویض گردد؛ بعد باید روغن و فیلتر درایر تعویض گردد و یکی از علل زیر که باعث بروز آن شده است باید برطرف گردد.

 

 

 

مراحل تعمیر چیلر در کاریز تهویه

در مرحله اول می توانید فرم درخواست تعمیرات را پر کنید و یا با شماره تماس های موجود در سایت تماس حاصل نمایید.

همانند مراحل سرویس و نگهداری چیلر ابتدا متخصصین به محل مورد نظر اعزام می شوند.

پس از بررسی و کارشناسی دستگاه عیب یابی صورت می گیرد.

با اعلام هزینه و مدت زمان اجرای کار به کارفرما و در صورت تایید وی شروع به کار می کنند.

تمامی خدمات در شرکت کاریز تهویه دازای ضمانت اجرای کار است  و بسته به نوع اجزای دستگاه که تعمیر شده است مدت زمان ضمانت و پشتیبانی به شما مشتریان اعلام می شود.

 

 

 

 

چرا  کاریز تهویه را برای سرویس چیلر و تعمیر چیلر انتخاب کنیم؟

 

تعمیر چیلر یکی از پیچیده ترین قسمت های نگهداری می باشد که باید بتوان به تمام قسمت های چیلر اعم از مکانیک و الکتریکال مسلط بود و با توجه به شرایط عدم کارکرد مناسب چیلر تشخیص خرابی را داده و جهت خرابی آن بتوان راه کار جهت تعمیر چیلر عرضه کرد. بنابراین تعمیر چیلر باید توسط کارشناسان خبره و مسلط به تهویه مطبوع انجام گردد.

اگر تعمیر چیلر به صورت غیر اصولی و غیر کارشناسی برنامه ریزی و اجرا گردد باعث آسیب های غیر قابل جبران و هزینه های بسیار گزاف به چیلر می گردد.

مجموعه کاریز تهویه با بهره مندی از بهترین و مجرب ترین کارشناسان تهویه و تعمیر چیلر، تعمیرات را به صورت راه بردی و اصولی، برنامه ­ریزی و اجرا می کنند.

فهرست مطالب