چیلر و انواع آن

چیلر سیستمی است که با استفاده از سیکل تبرید تراکمی یا سیکل تبرید جذبی گرما را از مایع می‌گیرد. این مایع سرد شده می‌تواند در تجهیزات تهویه مطبوع مانند هواساز و فن کوئل استفاده شود. گرمای گرفته شده از آب می‌تواند به محیط داده شده و یا برای افزایش بازدهی، در کاربردهای گرمایشی استفاده شود.

گاز مبرد چیلرها در کندانسور با سه روش آب خنک، هوا خنک و تبخیری، خنک کاری می‌شود.

از چیلرها هم برای مصارف صنعتی و هم برای سیستم تهویه مطبوع کمک گرفته می‌شود. مصارف صنعتی بیشتر شامل حفظ دمای ابزارآلات و دستگاه ها هنگام فرآیند و مکانیزم ها می‌شود و سیستم تهویه مطبوع بیشتر به خنک نگه داشتن و کنترل رطوبت در ساختمان های وسیع یا همان چیلر خانگی یا تجاری و اداری باز می‌گردد. چیلر معمولاً روی پشت بام یا در زیرزمین نصب می‌شود و بیشترین نقش را در تأمین سرمای ساختمان در فصل تابستان دارد.

چیلرها به دو دسته چیلر تراکمی و چیلر جذبی تقسیم می‌شوند. تفاوت این دو نوع چیلر در این است که چیلرهای جذبی با استفاده از انرژی حرارتی، و چیلرهای تراکمی با استفاده از انرژی الکتریکی، گرما و سرما تولید می‌کنند.

  • چیلر جذبی
  • چیلر تراکمی

 

چیلر تراکمی چیست ؟

چیلرها از مهمترین تجهیزات سرمایشی و تولید برودت در ساختمان ها و کارخانه جات صنعتی بحساب می آیند. به زبان ساده چیلر دستگاهی است که آب سرد تولید می کند. به کمک این آب سرد می توان از طریق فن کویل ها و یا هواسازها، فضای داخلی هر ساختمانی را خنک کرد و یا از آن در ماشین آلات صنعتی و انواع فرایندهای تولیدی و نگهداری که به خنک کاری نیاز دارند، استفاده نمود.

بر اساس تراکم گاز مبرد، عمل سرمایش را انجام می‌دهد. ابتدا فشار گاز توسط کمپرسور افزایش یافته و سپس وارد کندانسور شده و با از دست دادن حرارت، به مایع تبدیل می‌شود و سپس از طریق شیر انبساط و کاهش دما و فشار، وارد اواپراتور شده و گرمای آب در مجاورت با اواپراتور را می‌گیرد. در نتیجه آب سرد شده در چیلر تولید می‌شود.

سیکلی ترمودینامیکی که از طریق گردش سیال مبرد ( R22، R407C، R134a، R410A، R404A  و …) به عنوان یک واسطه، گرما را از محیط هدف (آب یا هوا) جذب کرده و در محیط دیگری دفع می کند.

 

لذیبلذقذ

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *